Okouzlující krása zapomenutého Ramského jezera

Mezi městy Mostar a Jajce, dvěma turisticky atraktivními městy v Bosně a Hercegovině, leží malé městečko s tajemným názvem Prozor-Rama. Zahraničními návštěvníky nedotčené místo, kde najdete pár restaurací a barů, kam chodí pouze místní, příliš neuchvátí. Jen kousek odsud se ale nachází okouzlující umělé jezero vzniklé přehrazením přítoku naší staré známé Neretvy – řeky se zvláštním jménem Rama. Můj první pohled na jezero nikdy nezapomenu. Stál jsem na břehu a jen upřeně sledoval vodní hladinu, neskutečné množství zálivů a ostrovů a okolní zalesněné kopce.

Booking.com

Ramské jezero je přehradní nádrž, která vznikla zatopením údolí řeky Rama postavením hráze v roce 1968. Vzniklo tak umělé jezero, v kterém během roku dochází ke kolísání hladiny, z důvodu tání sněhu v okolních horách či silných děšťů na jaře je vodní hladina až o několik metrů výš než v létě, kdy je sucho. Břehy jezera jsou v létě odhaleny a tvoří nádherný světelný kontrast zelenomodré hladiny a žlutého břehu bez vegetace. Na první pohled nádhera…

Ramsko jezero

Při poklesu hladiny se objevují nesčetné ostrůvky a vznikají mnohé zálivy. Vesničky jsou postavené vysoko nad jezerem a výhled na celé údolí je z prudkých svahů prostě nádherný. Voda v jezeře láká ke koupání a žluté plochy u břehu vypadají z dálky jako nádherné pláže. Teplota vody je díky relativně malé hloubce příjemně teplá.

Nenechte se ale zmást snadným přístupem do vody. Bohužel okolní obce neupravily žádné pláže, kde by se snadno dostal člověk do vody. Při bližším ohledání se krásná žluť písečné pláže promění v realitu bláta, do kterého se vám ponoří nohy a není vůbec jednoduché si je po koupeli očistit a dostat se čistou nohou zpět do bot. Koupání se tak stává opravdovou výzvou a hlavně s dětmi dobrodružstvím. Jakmile se ale dostanete do čisté a teplé vody, je koupel v jezeře opravdovým balzámem.

READ  Pekelná cesta do horského ráje - Prokoško jezero v Bosně

Místní jsou vidět s kanystrem vody, kterou nechávají u auta a použijí na umytí nohou po koupeli. Samozřejmě turista takto běžně vybavený není. My jsme děti přes blátivý úsek přenesli a sami se nějak z vody dostali. Právě přístup do vody je nedostatkem tohoto jezera. Je škoda, že turistický potenciál okolní obce vůbec nevyužívají, ale právě díky tomu se vám dostává nezapomenutelného zážitku nezničené přírody.

U jezera v malé obci Šćit na úzké šíji mezi dvěma částmi jezera se nachází františkánský klášter. Tato oblast je překvapivě osídlena hlavně Chorvaty a je tedy katolická. U jedné chorvatské rodiny v obci Rumboci jsme strávili noc při naší cestě Bosnou.

Přijeli jsme od jezera Prokoško, o kterém jsem psal nedávno. Po makadamové cestě jsme se dostali do obce Gornji Vakuf a po serpentinách sjeli do města Prozor. Další cesta k jezeru Ramsko již byla krátká. Cestou jsme byli zastaveni hlídkou policie, která ale kontrolovala jen zelenou kartu. Při té příležitosti jsme zjistil, že jsem nechal v etno vesničce Čardaci na recepci občanku. Naštěstí jsem měl s sebou ještě pas, a tak jsme pokračovali v naší cestě dál. Vidina návratu po děravých makadamových cestách mě dost viděsila. Občanku mi poté poslali poštou přímo domů a bez problémů dorazila.

Po krátké návštěvě u jezera jsme vyjeli do kopců nad údolím do vesničky Rumboci, kde jsme měli zajednané ubytování. S paní jsme se domluvili přes facebook, protože de v této oblasti nebylo na booking.com ani jedno ubytování. Bydlení bylo ale stejně úžasné jako jezero. Domeček z kamene a dřeva, vkusně kombinovaný s nádherným výhledem na jezero. Paní domu bydlela vedle v přilehlé novostavbě a měla tři děti, které se okamžitě spřátelily i přes jazykovou bariéru s naší dcerou.

READ  Cesta proti proudu Neretvy - kaňon Jablanica a Boračko jezero

Seoska kuča Vidikovac

Večer při posezení s hostitelkou jsme se dozvěděli, že její manžel je válečný veterán s bosenské války a pobírá od státu rentu. K tomu asi 3 hodiny denně vyrábí náhrobní kameny a obhospodařuje s bratrem solární elektrárnu nad jezerem. Děti jezdí autobusem dolů k jezeru do školy a na druhý stupeň budou jezdit do města Prozor. Překvapivě docela pěkný život. Ne každý ale v této zemi má takové štěstí.

Druhý den ráno nás čekala prohlídka kláštera a koupání v jezeře. Vůbec se nám odsud nechtělo, místo je to totiž příjemné a uklidňující.. Po koupání přímo pod klášterem nás čekala další cesta – tentokrát k vodopádům ve městě Jajce.