8 jeskyní v oblasti Bihor v Rumunsku

Bihor je oblast v Rumunsku v Transylvánii u hranice s Maďarskem. Je to tedy ideální místo pro ty, kteří si chtějí do Rumunska jen odskočit a nasát místní atmosféru, tak odlišnou od „naší“ Evropy. V této oblasti jsou Apusenské hory, pohoří v jehož okolí najdeme řadu jeskyní. Vydejte se s námi je objevit a přečtěte si přehled přístupných jeskyní v této části Rumunska.
Booking.com

Kousek za Oradeou se z nekonečné Panonské nížiny zvedají Munţii Apuseni – Apusenské hory. Členité pohoří skládající se z mnoha hřebenů a menších masivů uprostřed opuštěné venkovské krajiny, kde žije pouhá hrstka lidí zabývajících se zemědělstvím. Právě v tomto pohoří a jeho okolí najdete řadu jeskyní, z nichž některé jsou dokonce zpřístupněné veřejnosti. Bohužel informace o těchto místech není příliš snadno dostupná a už vůbec ne v češtině, proto jsem se rozhodl sepsat přehledný článek o možnostech návštěvy některých jeskyní v této oblasti.

Pohoří je sevřené 2 hlavními silnicemi – tah č.76 ve směru Deva a druhá hlavní trasa ve směru Cluj-Napoca (č.1). Tyto dvě silnice tvoří dvě odvěsny trojúhelníku, uprostřed nějž se tyčí kopce Apusenských hor.

1) Jeskyně Peştera Meziad

Peştera Meziad je dostupná z města Oradea ve směru silnice 76 – u města Beiuş odbočíme vlevo po 764 a v obci Remetea dále doprava směrem na vesnici Meziad a pokračujeme stále po 764C a sledujeme ukazatele Peştera Meziad. Informace o jeskyni najdete na této stránce: http://www.pestera-meziad.ro/ro/. Autem dojedete až na místo, kde vás čeká prohlídka v profesionálně zpřístupněné jeskyni. Vstupné v roce 2018 je 20 LEI za dospělého a 15 LEI pro děti 5-14 let. Tato jeskyně je klasická krápníková jeskyně, otevřeno je v létě mezi 10. a 18. hodinou, přičemž poslední vstup je v 17 hodin. Během roku je pak otvírací doma kratší. Prohlídka trvá 45 minut.

Vchod do jeskyně Meziad

2) Jeskyně Peştera cu cristale din mina Farcu

Druhá jeskyně je jen o pár kilometrů dál  – pokračujeme po 764 a neodbočujeme směrem k obci Meziad. Po příjezdu na kraj obce Roşia po projetí krásnou vyřezávanou bránou můžeme odbočit vpravo ve směru Lazuri di Roşia nebo pojedeme dále rovně a přímo v obci odbočíme podle značky Peştera Farcu. Silnice nás dovede poté přímo k jeskyni, kde zaparkujeme.

READ  Doupě samotného ďábla - písečné pyramidy v tajuplných horách Monti Sibillini

Informace o jeskyni najdete na této stránce: http://www.padureacraiului.ro/pesteri-turistice/farcu/.Vstupné je nižší – 15 LEI pro dospělého, 10 LEI pro dětí 5-14 let, otevřeno je o hodinu déle než v jeskyni Meziad – v létě až do 19 hodin. Prohlídka je kratší, trvá 30 minut.

Tato jeskyně je unikátní, protože nabízí jedinečné krystaly vápence. Nejsou tu klasické krápníky, ale různé krystalické formace, které vypadají jako někde z chemické laboratoře. Jeskyně byla objevena při těžbě bauxitu a bohužel byla hodně poškozena. Naštěstí byla později uzavřena před vandaly a v roce 2012 slavnostně zpřístupněna. Prý je to druhá největší jeskyně tohoto druhu v Evropě. Součástí prohlídky je i malé hornické muzeum.

Jeskyně Farcu

3) Jeskyně Peştera Ursilor – Medvědí jeskyně

Medvědí jeskyně je nejvýznamnější turistická atrakce Apusenských hor. Příjezd je opět od města Oradea po silnici 76, v obci Sudrigiu (70 km od Oradey) odbočíte doleva na silnici 763 ve směru Pietroasa. Peştera Ursilor je již zde značená, takže nemůžete zabloudit. Po pár kilometrech pěkné opravené silnice odbočíte doprava a sledujete velké cedule směřující k jeskyni. Přijedete do obce Chișcău a přímo v této obci najdete parkoviště a přístup k jeskyni. Vesnice není příliš hezká, ale přímo u parkoviště je pár možností občerstvení.

Jeskyně byla objevena v roce 1975 a o 8 let později zde byla nalezena kostra jeskynního medvěda, díky tomu se jmenuje Medvědí jeskyně. Přístupná turistům je jeskyně již od roku 1980 a patří mezi nejvýznamnější jeskyně v Rumunsku. Otevřeno je od úterý do neděle od 10 do 17 hodin, vstupné je 20 Lei pro dospělého a 10 Lei pro děti. Oficiální stránky jeskyně najdete zde: http://www.pesteraursilor.ro/en/.

Prohlídka trvá 45 minut a je bohatá nejen na fosilie a kosti, ale i na krápníkovou výzdobu.

Interiér Medvědí jeskyně

Kostra jeskynního medvěda v jeskyni

4) Peștera Scărișoara – Ledová jeskyně

Hluboko v Apusenských horách se ukrývá jeden ze skvostů Rumunska – ledovcová jeskyně. Tato jeskyně se nachází ve výšce 1165 m a dostanete se sem již poměrně složitě. Z Oradey po silnici 76 dojedete až do obce Stei, kde odbočíte na další hlavní silnici 75 ve směru Turda. Projedete hlavní turistické centrum Apusenských hor – Arieșeni a v obci Gârda de Sus odbočíte doleva ve směru jeskyně – je zde cedulka již přímo s názvem jeskyně a vzdáleností 10 km. Pokračujete dále a minete odbočku k další jeskyni Peștera Poarta lui Ionele, sledujete ukazatel k ledovcové jeskyni a po dalších asi 8 km dojedete do cíle.

READ  Podzim v Arboretu Wojslawice ve znamení kysaného zelí

V roce 2012 sem byla vybudována nová silnice, takže by přístup neměl být tak složitý, je to ale již poměrně daleko od Oradey. Do jeskyně se platí vstupné 11 Lei. Jeskyně představuje unikátní zachování ledovce, který se v jeskyni zachoval a formuje zde ledové krápníky. Jedná se o druhý největší ledovec na světě. V jeskyni je tak mnohem nižší teplota než v klasických jeskyních.

Ledovcové formace v jeskyni

5) Peștera Poarta lui Ionele a Peștera Ghetarul Vartop

Cestou k ledové jeskyni jsme minuli odbočku k jeskyni Peștera Poarta lui Ionele. Tato jeskyně je dlouhá 131 metrů a vstup do ní vede přes impozantní 10 metrů vysoký portál. Vstupné je 10 Lei pro dospělého a 5 Lei pro dítě, zaparkovat auto můžete přímo u jeskyně.

Vodopády u vchodu do jeskyně

Další jeskyně je Peștera Ghetarul Vartop a je ukryta dosti hluboko v horách. Je významná jako naleziště člověka Neandrtálského a i ona je zpřístupněná. Vstupné se pohybuje kolem 10 Lei. Příjezd je totožný jako k ledové jeskyni, ale v obci Gârdea Seacă neodbočujeme a pokračujeme dále rovně nahoru. Jeskyně je známá bílými vápencovými útvary.

6) Peștera Vântului – Větrná jeskyně

Nyní se přesuneme na opačnou stranu Apusenských hor – z Oradey pojedeme tentokrát po silnici 1 ve směru Cluj-Napoca. Mineme město Aleșd a u obce Topa de Criș odbočíme doprava do městečka Vadu Crișului. Zde najdeme 3 další zajímavé jeskyně. První z nich je tato „větrná jeskyně“. Pokračujeme na další křižovatce doleva a přijedeme do vesnice Suncuiuș, přejedeme přes most a přijedeme nad řeku, kde se nalézá vchod do jeskyně. Bohužel tato jeskyně není zatím přístupná veřejnosti. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednu z největších v Rumunsku, chtěl jsem ji zde zmínit.

Peștera Vântului

7) Peștera Vadu Crișului

Tato jeskyně je přístupná nejlépe z železniční stanice Vadu Crișului – stanice se dokonce přímo jmenuje Peștera (Jeskyně). Tato jeskyně již byla přístupná v roce 1903 a již tehdy patřila k vyhlášeným jeskyním. Vstupné do jeskyně je nízké – 5 Lei pro dospělého a 3 Lei pro studenty. Jeskyní protéká řeka a tvoří asi 6 metrové kaskády. Další zajímavostí je množství jeskynních živočichů, kteří zde v této jeskyni žijí včetně spousty netopýrů. Informace o této jeskyni je zde: http://www.padureacraiului.ro/pesteri-turistice/vadu-crisului/. Otevřeno je denně od 9 do 17 hodin.

READ  Cesta do tajemného Rumunska

8) Peștera Unguru Mare

Poslední z jeskyní v tomto regionu je Unguru Mare. Vstup do jeskyně se nachází nad řekou a je velmi působivý – jedná se totiž o 20 metrů vysoký skalní blok, v kterém je vstupní brána do jeskyně. Tato jeskyně byla v pravěku vyhledávaným přístřeškem pro pradávné lovce. Dnes je přístupná prohlídková trasa 200 metrů dlouhá. Vstupné je nízké – 4 Lei pro dospělé a 2 Lei pro studenty. Otevřeno je od 10 do 17 hodin. Informace o jeskyni najdeme na této stránce: http://www.padureacraiului.ro/pesteri-turistice/unguru-mare/.

Vchod do jeskyně Unguru Mare

Závěr

Vidíte, že v oblasti Bihor u hranic s Maďarskem a v přilehlých Apusenských horách najdeme celou řadu jeskyní. Není mezi nimi žádná monumentální jako třeba ve Slovinsku, ale jeskyně neurazí a za relativně nízké vstupné jsou zajímavým zpestřením pobytu v Rumunsku. Doporučuji navštívit středisko Arieșeni a toulání po horách spojit s návštěvou blízkých jeskyní. Pokud budete v okolí tohoto místa, nezapomeňte na ledovcovou jeskyni, která je rozhodně neobvyklá a stojí za návštěvu v každém případě.

My jsme stihli navštívit z tohoto dlouhého seznamu pouze jeskyni Peştera cu cristale din mina Farcu a právě dlouhá vzdálenost z Oradey do Arieșeni nás mrzela, abychom se dostali do hloubi Apusenských hor, museli bychom zde být trochu delší dobu. Tak snad ještě někdy bude možnost.